Vår Vision

Npf-familys vision är att allmänheten i samhället ska veta vad funktionsvariationer är för något och hur människor med funktionsvariationer ska bli bemötta. De ska bli inkluderade i samhället, precis som alla andra och har samma rättigheter som alla andra. Dagens samhälle är inte anpassat för människor med funktionsvariationer och det är det, som vi på npf-family ska jobba fram. 

Sjukvården:

Inom sjukvården vill npf-family förändra hur sjukvården arbetar. Idag arbetar sjukvården utifrån att alla människor är likadana och fungera likadant, vilket inte stämmer. Npf-family vill att varje mottagning, varje avdelning och samtliga inom sjukvården, ska ha ett team. Ett team som arbetar med människor, som har sjukhusrädsla, funktionsvariationer, andra diagnoser och sjukdomar. Vistelsen ska vara skräddarsydd utifrån individen och framförallt lyssna på föräldrarna. Ett annorlunda sjukvårdsarbete. För att detta ska bli verklighet, erbjuder vi föreläsningar och utbildningar.  

På akuten i dagens läge, har färgerna grön, gul eller röd, för att veta i vilket tillstånd patienten befinner sig i. Npf-family vill ta fram färgen blå. Den blåa färgen ska vara till för människor med funktionsvariationer, så teamet som arbetar med detta, kan ta över och arbeta utifrån individen. 

Förskolan:

Inom förskolan vill npf-family, att varenda förskolelärare och vikarier, ska ha en gedigen utbildning inom funktionsvariationer. Det är på förskolan som barnen börjar och på förskolan är det särskilt viktigt att dessa barn kommer upp till ytan tidigt. Inom förskolan är det viktigt att alla blir inkluderade, därför ska alla barn få tillgång till bildstöd och TAKK (tecken som stöd). TAKK behöver alla förskolelärare ha med sig och TAKK är viktigt att bära med sig för alla. Det är viktigt att se barns funktionsvariation tidigt och hjälp bör sättas in direkt. Personer som ska vara assistent till barnet inom förskolan, bör ha en utbildning som Behandlingspedagog eller liknande. För att detta ska bli verklighet, erbjuder vi föreläsningar och utbildningar. 

Skolan:

Inom skolan vill npf-family, att varenda lärare och vikarier ska ha gedigen utbildning inom funktionsvariationer. Det är många barn som faller mellan stolarna i skolvärlden och det är dessa barn som npf-family vill hjälpa. Idag är särskolan inte till för barn som endast har diagnoserna Autism, ADD, ADHD, ocd, språkstörning och tourettes. Särskolan är till för barn som har en intellektuell funktionsvariation, MEN, vi på npf-family skulle vilja, att barn med bland annat Autism och ADHD, ska få gå på särskolan. Just för att miljön är bättre, mycket mindre grupper, mycket mer personaltäthet och framförallt utgår särskolan från individen. Det är skolan plikt att se till att barn klarar av målen och framförallt mår bra i skolan. Det borde finnas mindre klasser och mer utrymme för elevassistenter att arbeta i klassrummet. Är barnet i behov av hjälpmedel i klassrummet, så ska barnet få tillgång till det, såsom sitta på en pilatesboll, stressbollar/pop it/fidget/stövelknekt/hörselkåpor eller lyssna på musik. Är barnet behov av att sitta i en liten grupp, så kan barnet välja 1-2 kompisar, som också kan sitta med barnet. 

Räddningstjänsten:

Vikten av kompetens inom denna målgrupp är styrande för framtida förhållningssätt och arbetssätt. Visionen är att med kompletterande kompetens inom npf utgöra den grund för en ökning i individers rätt till ett professionellt bemötande i och efter en krissituation. Skapa den grund där barn, föräldrar samt vuxna ska känna sig trygga med att färdas i ett fordon och besitta vetskapen om, i en krissituation har räddningstjänsten kompetens och verktyg att hantera den specifika situationen. 

Genom utbildningar stötta och utveckla räddningstjänstens arbete med hjälp av specifika verktyg. Få samhällets styrande pelare att förmedla värdet i allas lika värde och framställa ett nytt arbetssätt hur räddningstjänsten kan skapa nya grundpelare för hur individer med funktionsvariationer bör hanteras i och efter en krissituation.